Traject

Image
Icoon declaratie png

Declaratie en vergoeding

Na uw behandeling stuurt uw zorgaanbieder de gegevens van uw behandeling naar Infomedics. Samen met uw persoonsgegevens en de manier waarop we u straks de rekening moeten sturen (papier of digitaal).

Controle op vergoeding

Voordat we u een rekening sturen, controleren we meestal eerst bij uw zorgverzekeraar of u recht heeft op een vergoeding. Er zijn 3 mogelijkheden:

  • Uw zorgverzekeraar vergoedt alles; u krijgt geen rekening van Infomedics. 
  • Uw zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw behandelingen; u krijgt een rekening voor het bedrag dat niet vergoed wordt. Dit bedrag betaalt u aan Infomedics. 
  • Uw zorgverzekeraar vergoedt niets; u krijgt een rekening voor het volledige bedrag. Dit bedrag betaalt u aan Infomedics. 

Op uw rekening staat of u vergoeding heeft gekregen en hoeveel.

De rekening zelf declareren

Soms mogen we niet controleren op een vergoeding, omdat we dit hebben afgesproken met uw zorgaanbieder. U kunt de rekening dan zelf declareren bij uw zorgverzekeraar.

Image
Icoon nota png

Originele rekening

We sturen altijd eerst een originele rekening. Uw zorgaanbieder heeft doorgegeven hoe wij dat moeten doen: een digitale rekening per e-mail of een papieren rekening met de post.

Digitaal

We sturen de rekening digitaal als uw zorgaanbieder uw e-mailadres, uw mobiele telefoonnummer en de voorkeur voor een digitale rekening samen met de gegevens van uw behandeling heeft meegestuurd.

Papier

We sturen de rekening op papier als 1 van de bovenstaande 3 gegevens niet is meegestuurd met de gegevens van uw behandeling. We sturen de rekening naar het adres dat uw zorgaanbieder heeft meegestuurd. Infomedics is niet gemachtigd om de juistheid van het adres te controleren en is afhankelijk van de zorgaanbieder.

Betaaltermijn: 30 dagen

U heeft 30 dagen om de rekening te betalen. 

Image
Icoon eerste herinnering png

Aanmaning

Heeft u niet het hele bedrag van de originele rekening aan Infomedics betaald? En ook geen uitstel aangevraagd of een betalingsregeling met ons getroffen? Dan sturen we u een aanmaning.

De Aanmaning wordt automatisch verzonden na 30 dagen, plus 5 (papier) of 2 (digitaal) bufferdagen. De bufferdagen zijn er om te voorkomen dat we u een aanmaning sturen als u pas op de laatste dag van de betaaltermijn van de originele rekening betaalt. Het verwerken van betalingen kan namelijk enkele dagen duren. 

Op de Aanmaning leggen we uit dat u in verzuim bent (volgens de WIK), en dat Infomedics vanaf de eerstevolgende brief incassokosten (volgens de BIK-staffel) in rekening mag brengen.

Betaaltermijn: 14 dagen

U heeft 14 dagen de tijd om de Aanmaning te betalen.

Image
Icoon laatste herinnering png

Tweede aanmaning (incassokosten)

Heeft u niet het hele bedrag van de aanmaning betaald? En ook geen uitstel aangevraagd of een betalingsregeling met ons getroffen? Dan sturen we u een tweede aanmaning.

De tweede aanmaning wordt automatisch verzonden na 15 dagen, plus 7 (papier) of 2 (digitaal) bufferdagen. De bufferdagen zijn er om te voorkómen dat we u een tweede aanmaning sturen als u pas op de laatste dag van de betaaltermijn van de (eerste) aanmaning betaalt. Het verwerken van betalingen kan namelijk enkele dagen duren.

Op de tweede aanmaning leggen we uit dat we u incassokosten volgens de BIK-staffel in rekening mogen brengen: 15% van het originele bedrag met een minimum van €40,-. Infomedics heeft ervoor gekozen om in plaats daarvan €31,50 incassokosten in rekening te brengen.

Betaaltermijn: 10 dagen

U heeft 10 dagen de tijd om de Aanmaning te betalen.