Bericht inzake beveiligingsincident AddComm
Op 17 mei zijn we geïnformeerd dat er zich een beveiligingsincident heeft voorgedaan bij AddComm, de leverancier die rekeningen namens ons verstuurt via e-mail en gewone post. Wij hebben onze klanten direct op 17 mei op de hoogte gesteld van het incident en hebben hen sindsdien dagelijks op de hoogte gehouden. Ook hebben wij voor onze klanten voorzichtigheidshalve een voorlopige melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Uit onderzoek van AddComm en haar externe (forensisch) deskundigen is gebleken dat het om een ransomware aanval ging, waarbij naast versleuteling door de aanvaller data van bepaalde klanten van AddComm is weggenomen. AddComm en haar deskundigen hebben geconcludeerd dat er geen gegevens van klanten van Infomedics bij de aanval zijn betrokken, en daarmee ook geen gegevens van de zorgconsumenten.
Hoewel uw persoonsgegevens naar alle waarschijnlijkheid niet door dit incident zijn geraakt, willen wij u toch wijzen op de risico’s van een datalek. Criminelen kunnen proberen om misbruik te maken van uw gegevens. Blijf daarom extra alert op onverwachte of verdachte telefoontjes, e-mails, Whatsapp berichten of sms-berichten waarin om uw gegevens wordt gevraagd, vooral als iemand bijvoorbeeld beweert contact te zoeken namens uw bank. Deel nooit uw gegevens met iemand die ongevraagd contact met u opneemt. Voor aanvullende tips adviseren wij u om deze informatiepagina van de Autoriteit Persoonsgegevens te raadplegen: Slachtoffer van een datalek? Dit kunt u doen | Autoriteit Persoonsgegevens
Voor meer informatie over het beveiligingsincident verwijzen wij naar de verklaring van AddComm op haar website: AddComm geraakt door ransomware (Update 27 mei 2024) - AddComm