Wat is coulance?

Coulance betekent dat een ongecontracteerde zorgaanbieder een deel van het openstaande bedrag op een rekening kwijtscheldt. De zorgaanbieder scheldt bijvoorbeeld het deel kwijt dat niet door de zorgverzekeraar vergoed wordt. Zo betaalt de zorgconsument niet meer dan bij een zorgaanbieder die wel een contract heeft met de zorgverzekeraar.

Mevrouw met tablet

Nieuw: coulance toepassen vóórdat de zorgconsument betaalt

Het proces voor het toepassen van coulance is verbeterd. U kunt nu zelf in Inzicht coulance doorvoeren zodra de rekening naar uw zorgconsument is verstuurd. Daarbij kunt u kiezen om een e-mail naar uw zorgconsument te laten sturen.

De zorgconsument kan het resterende bedrag nu met iDEAL betalen. Uw zorgconsument hoeft niet langer zelf te rekenen en hoeft niet langer slechts een deel van het openstaande bedrag handmatig naar Infomedics over te maken.

Stappenplan coulance

Met de aangepaste coulanceregeling is een andere werkwijze mogelijk die het voor u, voor ons en vooral voor de zorgconsument makkelijker maakt.

Stap 1: informeren
U informeert de zorgconsument over de coulanceregeling. U legt daarbij uit dat de zorgconsument de rekening van Infomedics niet direct moet betalen, maar eerst moet declareren bij de zorgverzekeraar.

Stap 2: declareren
De zorgconsument declareert de rekening bij de zorgverzekeraar en ontvangt een specificatie.

Stap 3: vergoeding
De zorgconsument stuurt u de specificatie van de zorgverzekeraar met daarop het vergoede bedrag.

Stap 4: coulance toepassen
U past nu zelf eenvoudig coulance toe in uw Inzicht-portaal. Bijvoorbeeld voor het niet-vergoedde bedrag. Het openstaande bedag van de rekening wordt verlaagd.

Stap 5: betalen
We sturen een e-mail naar uw zorgconsument met een link om het verlaagde bedrag met iDEAL te betalen. Als dat nodig is, kan de zorgconsument een betalingsregeling treffen voor het verlaagde bedrag.

 

Handleiding coulance toepassen

Coulance toepassen doet u vanaf nu eenvoudig zelf in Inzicht.

  1. U zoekt de details van een nota op, klikt op 'Stop nota' en vervolgens op 'Een deel van de nota'.
  2. U vult het coulancebedrag in en kiest als reden 'Coulance'.
  3. U controleert het e-mailadres van de zorgconsument of vult het in als het veld leeg is.

Inloggen in Inzicht

De volledige instructie vindt u in de handleiding hieronder. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met uw vertrouwde Klantexpert team.

Veelgestelde vragen over coulance

Hieronder vindt u vragen en antwoorden over de (aangepaste) coulanceregeling. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw vertrouwde Klantexpert team op telefoonnummer 088 - 65 55 987.

Moet ik zorgconsumenten zelf informeren over het toepassen van coulance?

Het is belangrijk dat u de zorgconsument vooraf goed informeert over de werkwijze. Zo voorkomt u dat de zorgconsument het volledig bedrag betaalt, terwijl u nog coulance wilt toepassen. Als er coulance is toegepast ontvangt de zorgconsument automatisch een e-mail van Infomedics waarin wordt vermeld dat het bedrag is aangepast.

Wanneer kan ik coulance toepassen?

Coulance kan alleen worden toegepast op een rekening die al is verstuurd en nog niet (volledig) is betaald.

Kan ik coulance toepassen op een rekening die al volledig is betaald?

Nee, coulance kan alleen worden toegepast zolang de rekening nog openstaat. Indien de zorgconsument de rekening al volledig heeft betaald, kunt u het beste contact opnemen met uw Klantexpert Team. Het te veel betaalde bedrag kan dan worden terugbetaald aan de zorgconsument, waardoor er weer een bedrag open komt te staan om coulance op toe te passen.

Kan ik een vast percentage instellen als coulance?

Ja, u kunt zelf kiezen of u een vast bedrag of een percentage van de oorspronkelijke rekening kwijtscheldt.

Hoe weet de zorgconsument dat er coulance is toegepast?

De zorgconsument ontvangt eerst een volledige rekening die kan worden ingediend bij de zorgverzekeraar. Als de zorgaanbieder coulance toepast, ontvangt de zorgconsument een e-mail van Infomedics met de melding dat het bedrag is aangepast. Er wordt geen nieuwe rekening verstuurd.

Kan de zorgconsument direct betalen na ontvangst van de e-mail?

Ja, in de e-mail staat het aangepaste bedrag en een betaallink waarmee de zorgconsument direct via iDeal kan betalen.

Wat als een zorgconsument aangeeft de e-mail niet te hebben ontvangen?

Vraag de zorgconsument dan om de spammap te controleren. Het is helaas technisch niet mogelijk om de e-mail nogmaals te verzenden. 

U kunt uw zorgconsument ook verwijzen naar de betaalpagina van Infomedics om daar het aangepaste openstaande bedrag te zien. De zorgconsument kan op de blauwe knop in de originele e-mail klikken, de QR-code op de papieren rekening scannen of op onze hompage het betalingskenmerk invoeren.

Kan ik coulance achteraf wijzigen?

Nee, zodra de coulance is toegepast en verwerkt, kan dit niet meer worden gewijzigd. Mocht u een verkeerd bedrag of percentage hebben ingevuld en opgeslagen, neemt u dan contact op met uw Klantexpert team.

Wat moet ik doen met oude flyers over coulance?

Oude flyers die nog in omloop zijn, kunnen worden vernietigd. Een nieuwe flyer met uitleg over deze werkwijze is beschikbaar op www.goedgeregeldvooriedereen.nl.

Wat als de zorgconsument nog vragen heeft over coulance?

Verwijs de zorgconsument naar www.infomedics.nl/faq of www.infomedics.nl/contact.

Wie kan ik benaderen bij verdere vragen?

Voor ondersteuning kunt u contact opnemen met uw Klantexpert Team.